Het pad op, de notenlaan in

Iedereen kan het: in het voorjaar wandelen door de lange, groene tunnel van het lichte lover van de notenbomen, waaronder kleurrijke bloemen in het gras groeien. En in het najaar loop je er terwijl de tunnel bruin kleurt en de noten vallen. De net officieel geopende notenlaan in De Park biedt altijd een mooie wandeling, voor iedereen.
Enkele eeuwen geleden bewogen zich door deze laan uitsluitend de bewoners en bezoekers van kasteel De Parck. Mogelijk droeg hij een driekantige hoed op zijn pruik en zweefden haar rokken een meter breed om haar heen en droeg ook zij een gepoederde pruik. Ze waren aangekomen met de trekschuit die door de Grift voer, het kanaal tussen Arnhem en Nijmegen dat van 1611 tot 1743 in gebruik was. Of ze kwamen aanrijden in hun koetsje over de zanddijk langs het kanaal. Een bezande weg, dat was echte luxe in een tijd dat de wegen meestal bestonden uit óf hard opgedroogde bonken klei óf onbegaanbare modderpoelen. Dat een trekschuit ooit de snelste en meest comfortabele manier van vervoer was, zegt wel iets over de kwaliteit van de wegen toen. Rijksweg Noord, geflankeerd door fietspaden, is gebaseerd op het verleden: de weg ligt op de oude Griftdijk, de zanddijk. De Grift zelf is gedempt.

Maar hoe dan ook, ze waren aangekomen, onze pruikenmensen. Ze keken uit naar het kasteel om bij te komen van de reis. Daar aan het einde van de lange laan zagen ze het opdoemen, van de zijkant gezien. Dat zicht is ons niet meer gegund. In 1819 is het vervallen gebouw afgebroken. Het enige dat er nu nog aan herinnert is de notenlaan. En de naam van dit deel van Park Lingezegen: ’De Park’. Op oude gravures ziet het er niet uit als een vesting die tegen een gevecht bestand was, hoewel het werd omgeven door een gracht met ophaalbrug. Verdedigen is ook nooit nodig geweest.
De voorkant van het kasteel was gericht op het weggetje De Park, dat vanaf de 15e eeuw, toen het eerste bekende gebouw hier stond, de toegangsweg was. Het is nu omgevormd tot een elegante, nog prille, lindelaan maar toen moet het ook zo’n bonkige of zompige landweg geweest zijn.
Vervoer houdt de geschiedenis in beweging: in de 19e eeuw zorgde de aanleg van een nieuwerwets vervoersmiddel, de spoorbaan, ervoor dat de notenlaan doorsneden werd. In de nabije toekomst zal een voetgangersbrug de laan weer tot een geheel maken, en daarmee ook de onderdelen van Park Lingezegen beter met elkaar verbinden.

Margreet Jellema,
Bureau De Knotwilg

Foto: opening notenlaan door gedeputeerde Josan Meijers, bestuursvoorzitter van Park Lingezegen, en leerlingen van de Sunte Werfertschool uit Elst.

Misschien vind je deze berichten ook interessant